HP Velotechnik Scorpion fs20 Plus trike

Afdrukken

Mobiliteit zonder grenzen: de Scorpion fs20 Plus van HP Velotechnik, een trike voor alle uitdagingen.

Waar je ook heen wil de Scorpion brengt je overal. Een tocht door het platteland, een verre reis of een ritje door de stad, met deze SUV trike trek je overal de aandacht. Deze trike combineert gemak en veiligheid met maximaal rijplezier. In alle details vindt u wel het Plus aspect terug. Zo werd de versie met electro-motor voorzien van een achteruit-versnelling zodat draaimaneuvers een fluitje van een cent zijn.

 

De ontwerpers van HP Velotechnik hadden duidelijk de bedoeling een SportVan klasse te introduceren in de trike wereld. Het design is bedoeld om u een uitstekend overzicht in alle situaties te bieden terwijl u zich op deze trike met hoge zitpositie bevindt. Dit wordt bereikt met een zithoogte van 57 cm, uniek in deze klasse trikes, en dit leverde meteen een Eurobike Award op voor de Scorpion 20 Plus bij de lancering van deze trike op de 's werelds meest belangrijke fietsbeurs.

Opstappen was nog nooit zo gemakkelijk.

Dankzij het bredere frame is plaats nemen op een trike eenvoudiger dan ooit.

De bedoeling achter de nieuwe Scorpion klasse was om een trike te bouwen met een hogere zitpositie. De brede constructie Dit garandeert niet alleen een beter overzicht in het verkeer, het vergemakkelijkt ook het opstappen bij dit type trikes. Maar het uiteindelijke doel bepaal je zelf: wil je graag je Scorpion ombouwen tot een speed trike dan volstaan enkele seconden om de Ergomesh zetel te vervangen door de sportieve BodyLink zetel.

Het kleinere achterwiel zorgt ervoor dat er meer plaats is voor andere dingen. Zo kan men bij de Plus 20 meer bagage dragen. Een speciaal voor deze trike ontworpen bagagedrager kan niet enkel vier fietstassen meedragen tot een totaal gewicht van wel 50 kg. Door de bredere vorm kunnen ook bredere tassen gedragen worden zonder in conflict te komen met eventuele andere aanbouwdelen. Noch een accu of een extra tweede accu, noch drinkflessen of andere speciale houders, bijvoorbeeld uit de nieuwe "REHA" voorzieningen, worden gehinderd. Ook indien u graag grotere goederen wil transporteren zal u de Scorpion fs20 Plus als een gewillige last-ezel ervaren. Bredere aanhangwagens zijn ook geen probleem, waar de breder geplaatste voorwielen tussen kunnen, kan ook de aanhanger tussen. En dit alles zonder aan wendbaarheid in te boeten. De draaicirkel is door de kleinere wielbasis in vergelijking tot grote broer Scorpion 26 Plus met 4,75 m. een ruime 60 centimeter kleiner.

Het kleine achterwiel biedt ook voordelen bij het transporteren. Dat merkt u meteen wanneer u hem meeneemt op de trein of in de auto. 16 centimeter spaart de Scorpion 20 Plus in wanneer u hem samenvouwt. Voor 81 x 91 x 83 cm vindt u overal wel ergens een plaats. Het vouwen gebeurt bij de Scorpion 20 Plus, net als bij de Scorpion 26 Plus en andere modellen uit de Scorpion trikes reeks, zeer eenvoudig. Drie snelspanners openen, de zetel afnemen, de veiligheidsgrendel van het hoofdframe lossen en u kan het achterwiel vlak tussen de voorwielen vouwen.

Ergonomie en design.

Twee begrippen die soms moeilijk samen gaan. Toch zijn de ingenieurs van HP Velotechnik erin geslaagd deze trike als platform te optimaliseren zodat het ook aan mensen die behoefte hebben aan speciale voorzieningen een veelzijdig rijtuig biedt.

Lichamelijke beperkingen betekenden tot voor kort een einde aan het gebruik van de fiets. Is het noodzakelijk om te stoppen met fietsen omdat men wat ouder geworden is, misschien  een gebrek moet compenseren, of moet rehabiliteren na een ongeval? Neen dus! De Scorpion 20 Plus biedt het antwoord op de vraag hoe men toch mobiel kan blijven.

Het centrale aspect naast de hogere standvastigheid is het moeiteloos kunnen op en afstappen. Om dit te bereiken hebben de ontwikkelaars de geometrie van de voorste as veranderd. De beide draagarmen van de voorwielen aan het hoofdframe buigen zodanig ver naar voren dat het zeer gemakkelijk is om tot aan de stoel te geraken om zich neer te zetten. Hiervoor werd ook het volledige stabilisator -en veersysteem opnieuw uitgevonden en volgen de draagarmen in hun verre reikwijdte naar achteren. Daardoor wordt er plaats gewonnen tussen de voorwielen en het frame. De berijder stapt aan een zijde in de opening, beweegt zich tot aan de stoelrand en neemt plaats. Nu kan hij/zij rustig het andere been over het frame lichten en de voeten op de pedalen plaatsen. Het afstappen gebeurt in de omgekeerde volgorde.

Kleine hulpmiddelen van HP Velotechnik: met de juiste techniek heeft u alles in de hand.

Met de zogenaamde 'Klettspringer' worden hand of voetfixering een fluitje van een cent. Achter deze nieuwe sluittechniek schuilt een kletband met een verbluffende mechanisme. Een korte ruk aan de sluiting en de hand of voet komen weer vrij.

 

Het Ergo-veiligheidspedaal kan zeer eenvoudig in het gebruikelijke SPD kliksysteem (Shimano) ingehaakt worden. Dit kan zeer nuttig zijn bij rehabilitatie-training of na een knie operatie. De instelbare sluiting zorgt ervoor dat ook bij een ongeval de sluiting zich zeker opent. Het voetplatform is verstelbaar en samen met de pedalen in set leverbaar. Zo kan heeft men na de rehabilitatie onmiddellijk het juiste materiaal onder de voet.

 

Nog meer steun biedt het pedaal met onderbeen-bevestiging. Ook deze nieuwe ontwikkeling laat zich op vele manieren instellen. In verschil met het Veiligheidspedaal betreft het hier een vaste constructie en is zoals een normaal pedaal met de cranks verbonden.

 

Een speciaal hulpmiddel voor personen met loopproblemen zijn de speciaal ontwikkelde snel-bevestigingen voor wandel hulpmiddelen (lees: loopkruk of wandelstok). De constructie is te vergelijken met de bevestigingen die men gebruikt bij tuingereedschappen. Hier bij de trikes werden ze gemaakt met edelstalen veiligheidsklemmen. De kruk of stok laat zich met een enkele handbeweging in de koker onderaan de zetel en bovenaan in de houder vastklikken en met een zelfde eenvoudige beweging weer losnemen. Maar niets belet u om dit praktische onderdeel als Multifunctionele houder te gebruiken en er bij een picknick onderweg het zonnescherm op een elegante wijze mee op te stellen.

 

Scorpion plus 20 Technical Data

 

Zithoogte BodyLink 43 cm
Zithoogte Ergomesh / Ergomesh HS plus 46 / 57 cm

Zitbreedte Ergomesh / Ergomesh XL

38 / 43 cm
Zithoek 35–44°
Tretlager hoogte 37–43 cm
Veerweg 6 cm voor / 8 cm achter
Bodemvrijheid 15,5 cm
Wielmaat 20" (ISO 406)
Max. band breedte 5 cm / 2"
Wielbasis 110 cm
Spoorbreedte 86 cm
Breedte 91 cm
Lengte 168–200 cm
Draaicirkel 4,75 m diameter
Gewicht vanaf 18,8 kg
Vouwsysteem HP Dual Flat Fold D.F.F.
Afmetingen gevouwen 81 × 91 × 83 cm
Max. laadvermogen max. 150 kg
Frame Aluminium 7005T6u heat treated
Afwerking
gefosfateerd en gepoederlakt
Sahara silver
magma red/black
custom color
Lengte berijder min. ca. 1,49 m
max. ca. 2,00 m
Frame garantie 10 years

 

 HPVelotechnik Scorpion Plus 20: vanaf €4390,-

Hieronder vindt u een gallerij met foto's van de nieuwe Scorpion Plus20 en de speciaal ontwikkelde accessoires.

Voor een schermbrede weergave klik op het witte vierkantje links onder. Om terug te keren druk ESC op uw toetsenbord.

//scorpionplus20.trike-shop.be/#!album-1

 

 

Friday the 23rd. Affiliate Network Reviews Trikers have more fun !
Copyright 2012

©