Trike-Shop @ HPVelotechnik

Afdrukken

Dinsdag 5 maart 2013. Bedrijfsbezoek. Na een lange rit (ongeveer 3 uren rijden, 3 files en 3 CD's later) stuurde de GPS me netjes naar de nieuwe vestiging van HPVelotechnik in het Duitse Kriftel. Op enkele honderden meters van hun vorige locatie bevindt zich het nieuwe hoofdkwartier van HPVelotechnik. Dubbel zo groot als de vorige locatie hoopt men hier een nog betere service te leveren naar klanten en leveranciers en de produktie vlotter te laten verlopen. Goede ontvangst door vriendelijke hostessen die duidelijk maakten waar wat te doen was. En er was ook heel wat te doen: seminaries allerlei, gaande over techniek, logistiek, nieuwe producten en regelgevingen. Keuze te over. Door de bovenvermelde vertraging door files waren de eerste seminaries al lopende, dus was dit het moment voor een verkenning van de fabriek.

 

 

Wat me opviel was de perfecte organisatie van het hele productieproces, de netheid, en openheid van de medewerkers. Dat dit alles resulteert in een levering van producten die absoluut tot de top van de trike-wereld behoren lijkt me dan ook een logisch gevolg. Enorme stockruimtes gevuld met alle mogelijke onderdelen nodig voor de produktie van HPV ligfietsen en nette montageruimtes waar geschoold personeel onze trikes creeëren.

 

 

Nieuwe trikes.

Waar ik het meest naar uitkeek waren de nieuwe modellen trikes die HPVelotechnik vanaf deze en volgende maand in omloop brengt. Zoals daar is, de nu al legendarische 26 duims versie van de Scorpion Full Suspension. Al veel over gehoord en gelezen, ook al wat foto's gezien, maar hier stond ie dan in levenden lijve.

 

 

De realiteit overtreft zelfs de verwachtingen. Een bloedmooie trike is het geworden. Echt top !! Dat ze bij HPV niet zomaar over een nacht ijs gaan is met dit nieuwe model meer dan duidelijk. Een volledig van de grond af opgebouwd nieuw frame met revolutionaire technische nieuwigheden. Zo slaagt HPV erin als eerste een full suspension trike op de markt te brengen, met een groter (26 duims) achterwiel, die bovendien nog steeds vouwbaar blijft. Een sterk staaltje vernuft. Belangrijker nog is dat het nieuwe model (en overigens ALLE modellen van HPV) konden testgereden worden. En ik moet zeggen: de nieuwe Scorpion fs26 rijdt als een droom. Ideale zitpositie, gecombineerd met een veringsysteem dat feilloos alle oneffenheden uit de weg filtert. Ideaal dus voor onze erbarmelijke fietspaden in België. En natuurlijk door het grotere achterwiel rijdt de trike nog vlotter over putten en bulten dan zijn al legendarische "voorganger". Voorganger is niet helemaal correct, collega of iets dergelijk is juister omdat de versie met het 20 duims achterwiel netjes blijft bestaan naast zijn nieuwe broertje de fs26'. Elk model heeft zo zijn voordelen. Maar vooral ook het oog wordt verwend met de nieuwe Scorpion. De lijn is door het grotere achterwiel nog mooier geworden en het frame is nu standaard ook verkrijgbaar in een sportieve tweekleuren combinatie die geslaagd mag genoemd worden.

En dan de grote vernieuwing: de S-Pedelec.

 

Ik kwam het eerste exemplaar tegen in het magazijn en later op het testparcours rond het fabrieksterrein. Mooi, snel en technisch zeer vernuftig in elkaar gestoken. Een testrit met dit vervoermiddel van de toekomst (ten vroegste in omloop vanaf eind april 2013) is een ware belevenis. De nieuwe elektromotor van Swiss-Motor is werkelijk een pareltje. De techniek toegepast in deze motor is het neusje van de zalm. Een formidabel batterij-management, de trapsensoren verwerkt in de motor zelf i.p.v. met een magneetsensor aan de pedalen, zorgt voor een mooie krachtopbouw gerelateerd aan de druk die de berijder uitoefent met de voeten. Geen onverwachte en verrassende acceleraties, maar mooi controleerbare trapondersteuning, die veel meer 'naturel' aanvoelt dan bij de gebruikelijke 'pedelecs'. Een regeneratiefunctie zorgt er dan weer voor dat energie, opgewekt bij bv. het bergaf rijden, opgeslagen wordt in de batterij en zodoende voor een vergroting van de actieradius zorgt. Niet nieuw (BionX heeft dezelfde functies) maar wel goed uitgewerkt. Nu is het nog wachten tot dit pareltje de nodige Duitse vergunningen krijgt (tuv-tests) en 'a new star is born'.

De dag verliep verder met deelname aan de verschillende seminars en na afloop werd nog stevig nagekaart tijdens een maaltijd bij de lokale Chinees. Een aangename en nuttige dag.

 

Friday the 22nd. Affiliate Network Reviews Trikers have more fun !
Copyright 2012

©