Trike of the Year

 

De befaamde Amerikaanse website Bentrider Online heeft zoals elk jaar een poll onder haar bezoekers gehouden voor de verkiezing van de trike ligfiets van het jaar. Dit jaar werd de hoofdvogel afgeschoten door de VTX van ICE. Maar liefst 83% van de publiekstemmen en 6 van de 7 juryleden stemden voor dit racepaard van ICE.

Bryan Ball van ‘BentRider zegt "It’s not only blindingly fast, it’s also surprisingly smooth and comfortable...ICE has a real hit on their hands with this one."

 

Willem Jan Raddoux - Trans-Siberië

Voor de geïnteresseerden in avontuurlijke verhalen zijn mooie tijden aangebroken. En al zeker als het over avonturiers gaat die inmiddels de trike-microbe stevig te pakken hebben.

Zo is er het verhaal van Willem-Jan Raddoux, een avontuurlijke kerel uit Hoegaarden, die het idee kreeg om een tocht te maken dwars door Siberië - China en wat er nog moge komen op zijn weg. Niet niks zou je zeggen ware het niet dat Willem-Jan een veteraan is in het reizen met de fiets. Na vele jaren Europa, Afrika en andere plekken te hebben verkend met zijn trekking-tweewieler, besloot Willem-Jan, nadat zijn tweewielig ros ongewenst van eigenaar veranderde, om voortaan zijn reizen te maken met de meer praktische driewieler of trike.

Lees meer: Willem Jan Raddoux - Trans-Siberië

Ja Yoe - One man - One world

Dat trikes het gedroomde voertuig zijn voor fantastische avonturen werd al meermaals bewezen onder andere door de Britse avonturierster Maria Leijerstam die er in december 2013 als eerste mens in slaagde om de Zuidpool te bereiken vanaf de kust van Antartica met een fiets. Maria maakte hiervoor gebruik van de speciaal door ICE ontwikkelde trike.

U kan haar verhaal nog eens nalezen op onze site en wel HIER.

Dat nog andere avonturiers de trikes als het ideale reisvoertuig beschouwen uit zich onder andere in de verhalen van Willem-Jan Raddoux. En nu is er een volgend verhaal gestart: dat van Matthew Galat.

Deze Amerikaan met verblijfplaats in China, vertrok op 15 augustus 2014 vanuit China voor een tocht op een trike door meer dan 100 landen en als doelstelling zijn eindbestemming Los Angeles te bereiken in 2019.

Lees meer: Ja Yoe - One man - One world

Trike-Shop @ Spezi 2014 - Germersheim

 

 

 

Ook dit jaar was er in het mooie vestingstadje Germersheim (Duitsland) een nieuwe editie van de Spezialrad Messe. Traditioneel weer in de Stadthalle van Germersheim en in verschillende locaties in de omgeving.

Lees meer: Trike-Shop @ Spezi 2014 - Germersheim

Met een ICE trike naar de Zuidpool

Een Engelse vrouw is er als eerste in geslaagd per fiets, pardon, per trike naar de Zuidpool te fietsen. En dat ook nog eens in een ongelooflijke tijd van net geen 10 dagen !

 

 

Lees meer: Met een ICE trike naar de Zuidpool

ICE trikes met DualDrive

Alweer hebben we goed nieuws om te delen. Vanaf heden zijn de prachtige driewiel ligfietsen van het Engelse ICE (Inspired Cycle Engineering) ook verkrijgbaar met het voor trikes optimale schakelsysteem DualDrive. Hiervoor gaan we exclusief in zee met de Duitse verdeler van ICE trikes ICLETTA die de trikes kan aanbieden met de alom geprezen DualDrive van SRAM.

Bent u nog niet vertrouwd met het DualDrive systeem lees dan hier verder.

 

 

Verder brengt de samenwerking met Icletta ook nog eens het voordeel dat we vanaf nu ook de onderdelen van het Amerikaanse merk Terracycle kunnen aanbieden. Wij zijn blij dat de nobele kettingrollen, bagagedragers, en trike onderdelen van TerraCycle nu ook bij ons verkrijgbaar zijn. Door Icletta als de exclusieve invoerder voor Europa, zal ons TerraCycle assortiment voortdurend uitbreiden, en willen we in de toekomst meer en meer accessoires aanbieden voor de Europese ligfietsen en driewieler-ligfietsen.

 

Trike-Shop not @ Spezi2013

Tegen onze zin hebben we dit jaar besloten de verplaatsing naar hét ligfietsfestijn van het jaar niet te maken. Helaas ja, dit jaar hebben de weergoden serieus roet in het eten gegooid tijdens Spezi2013. Het anders zo vrolijke, zonnige fietsfeest (daar lijkt het meer op dan op een gewone fietsbeurs) werd dit jaar overspoeld door regen en koude, bijna winterse temperaturen. Wat een verschil met de uitgave 2012 toen de zon het geheel opvrolijkte met zomerse temperaturen en de daarmee gepaard gaande uitbundige sfeer. De tweede beursdag dit jaar is droog gebleven, maar de temperaturen waren niet om over naar huis te schrijven volgens de fabrikanten die hun standen daar uitgestald hadden. Maar desondanks het slechte weer is de beurs toch nog een bescheiden succes geweest. Een teken dat er toch een niet miskenbare interesse bestaat voor alternatief fietsvervoer. Hopelijk is het weer bij de volgende uitgave weer zoals andere jaren, zonnig en warm. Iets om naar uit te kijken voor volgend jaar. We houden u zeker op de hoogte.

Trike-Shop @ HPVelotechnik

Dinsdag 5 maart 2013. Bedrijfsbezoek. Na een lange rit (ongeveer 3 uren rijden, 3 files en 3 CD's later) stuurde de GPS me netjes naar de nieuwe vestiging van HPVelotechnik in het Duitse Kriftel. Op enkele honderden meters van hun vorige locatie bevindt zich het nieuwe hoofdkwartier van HPVelotechnik. Dubbel zo groot als de vorige locatie hoopt men hier een nog betere service te leveren naar klanten en leveranciers en de produktie vlotter te laten verlopen. Goede ontvangst door vriendelijke hostessen die duidelijk maakten waar wat te doen was. En er was ook heel wat te doen: seminaries allerlei, gaande over techniek, logistiek, nieuwe producten en regelgevingen. Keuze te over. Door de bovenvermelde vertraging door files waren de eerste seminaries al lopende, dus was dit het moment voor een verkenning van de fabriek.

 

 

Wat me opviel was de perfecte organisatie van het hele productieproces, de netheid, en openheid van de medewerkers. Dat dit alles resulteert in een levering van producten die absoluut tot de top van de trike-wereld behoren lijkt me dan ook een logisch gevolg. Enorme stockruimtes gevuld met alle mogelijke onderdelen nodig voor de produktie van HPV ligfietsen en nette montageruimtes waar geschoold personeel onze trikes creeëren.

 

 

Nieuwe trikes.

Waar ik het meest naar uitkeek waren de nieuwe modellen trikes die HPVelotechnik vanaf deze en volgende maand in omloop brengt. Zoals daar is, de nu al legendarische 26 duims versie van de Scorpion Full Suspension. Al veel over gehoord en gelezen, ook al wat foto's gezien, maar hier stond ie dan in levenden lijve.

 

 

De realiteit overtreft zelfs de verwachtingen. Een bloedmooie trike is het geworden. Echt top !! Dat ze bij HPV niet zomaar over een nacht ijs gaan is met dit nieuwe model meer dan duidelijk. Een volledig van de grond af opgebouwd nieuw frame met revolutionaire technische nieuwigheden. Zo slaagt HPV erin als eerste een full suspension trike op de markt te brengen, met een groter (26 duims) achterwiel, die bovendien nog steeds vouwbaar blijft. Een sterk staaltje vernuft. Belangrijker nog is dat het nieuwe model (en overigens ALLE modellen van HPV) konden testgereden worden. En ik moet zeggen: de nieuwe Scorpion fs26 rijdt als een droom. Ideale zitpositie, gecombineerd met een veringsysteem dat feilloos alle oneffenheden uit de weg filtert. Ideaal dus voor onze erbarmelijke fietspaden in België. En natuurlijk door het grotere achterwiel rijdt de trike nog vlotter over putten en bulten dan zijn al legendarische "voorganger". Voorganger is niet helemaal correct, collega of iets dergelijk is juister omdat de versie met het 20 duims achterwiel netjes blijft bestaan naast zijn nieuwe broertje de fs26'. Elk model heeft zo zijn voordelen. Maar vooral ook het oog wordt verwend met de nieuwe Scorpion. De lijn is door het grotere achterwiel nog mooier geworden en het frame is nu standaard ook verkrijgbaar in een sportieve tweekleuren combinatie die geslaagd mag genoemd worden.

En dan de grote vernieuwing: de S-Pedelec.

 

Ik kwam het eerste exemplaar tegen in het magazijn en later op het testparcours rond het fabrieksterrein. Mooi, snel en technisch zeer vernuftig in elkaar gestoken. Een testrit met dit vervoermiddel van de toekomst (ten vroegste in omloop vanaf eind april 2013) is een ware belevenis. De nieuwe elektromotor van Swiss-Motor is werkelijk een pareltje. De techniek toegepast in deze motor is het neusje van de zalm. Een formidabel batterij-management, de trapsensoren verwerkt in de motor zelf i.p.v. met een magneetsensor aan de pedalen, zorgt voor een mooie krachtopbouw gerelateerd aan de druk die de berijder uitoefent met de voeten. Geen onverwachte en verrassende acceleraties, maar mooi controleerbare trapondersteuning, die veel meer 'naturel' aanvoelt dan bij de gebruikelijke 'pedelecs'. Een regeneratiefunctie zorgt er dan weer voor dat energie, opgewekt bij bv. het bergaf rijden, opgeslagen wordt in de batterij en zodoende voor een vergroting van de actieradius zorgt. Niet nieuw (BionX heeft dezelfde functies) maar wel goed uitgewerkt. Nu is het nog wachten tot dit pareltje de nodige Duitse vergunningen krijgt (tuv-tests) en 'a new star is born'.

De dag verliep verder met deelname aan de verschillende seminars en na afloop werd nog stevig nagekaart tijdens een maaltijd bij de lokale Chinees. Een aangename en nuttige dag.

 

Trike-Shop @ Spezi2012

 

Op 28 en 29 april van dit jaar vond in het Duitse stadje Germersheim de jaarlijkse beurs plaats voor SpezialRäder. Je vindt er alles behalve 'gewone' fietsen. Voor ligfietsers een echt Mekka én aanrader. Germersheim ligt nu niet direkt bij de deur maar de verplaatsing was meer dan de moeite waard. Tenminste als je van ligfietsen houdt. Maar ook geinteresseerden voor alle mogelijke andere voertuigen met pedaalaandrijving kunnen daar hun ding vinden. Maar we gaan beginnen bij het begin.

Lees meer: Trike-Shop @ Spezi2012

Friday the 15th. Affiliate Network Reviews Trikers have more fun !
Copyright 2012

©