SRAM Dual Drive

Afdrukken

SRAM DualDrive

voor de kenners een must, voor de onbekenden een nieuwe wereld.

Wat is dat nu eigenlijk Dual Drive?

Dual Drive is een aandrijfsysteem met een automatisch geactiveerde naafversnelling plus een achterderailleur voor de fijne stappen. Het is een van de meest baanbrekende versnellingen op de markt.

Hoe werkt het?

De berijder kan het systeem met één hand bedienen (of met twee handen naargelang de versie) en simpel door de 24 of 27 (30) versnellingen schakelen. De versnellingen worden bij de DualDrive uitstekend aangegeven. Het DualDrive systeem heeft drie bereiken: heuvels - standaard of snel,  en biedt zowel de beginner als de expert soepel en comfortabel rij-genot en bedieningsgemak. Elk bereik is zo ontworpen dat de berijder overal de juiste versnelling kan gebruiken.

Welke onderdelen bevat het DualDrive systeem?

Een SRAM DualDrive aandrijving bevat de volgende delen:

  • DualDrive naaf in de laatste versie ook met schijfrembevestiging.
  • Cassette: 11-34 tanden, 9 speed voor DualDrive 27,11-32  tanden, 8 speed voor DualDrive 24.
  • Derailleur: DualDrive 9 speed voor de DualDrive 27 en de DualDrive 8 speed voor de DualDrive 24.
  • Shifter met Clickbox: 27 speed met versnellingsaanduiding in venster, 24 speed met nummering voor 24 speed.
  • Spaakbeschermer
  • Crankstel: DualDrive cranks geven de beste prestaties met DualDrive systemen.

Is het DualDrive systeem niet zwaarder?

In feite weegt de DualDrive ongeveer 250 gr minder !! dan een standaard systeem met voor-en achterderailleur.

Wat is nu het grote voordeel van DualDrive voor trikes?

Het zal je maar overkomen, zoals bij een traditioneel schakelsysteem, dat je plots moet remmen tot stilstand, net als je in je grootste versnelling staat. Soepel opnieuw vertrekken is dan moeilijk. Met DualDrive geen probleem: zonder dat je je hoeft te verplaatsen kan je naar je kleinere versnellingen schakelen en zo weer gemakkelijk vertrekken. Dit kan in situaties waar je snel moet reageren van levensbelang zijn. En dit niet enkel op trikes maar ook op traditionele fietsen.

Een verder voordeel, en niet onbelangrijk, is dat het naafsysteem weinig tot geen onderhoud vergt. Afstelling is een fluitje van een cent en een onmiskenbaar voordeel is dat het systeem slechts een enkel kettingwiel vereist aan de voorzijde, zonder derailleur noch kabels. Bij slijtage dient slechts één voor-tandwiel vervangen te worden en ook in geval van beschadiging dient slechts één kettingwiel vervangen en kan er geen derailleur stuk gaan. Zeker bij vouwbare trikes is er nog het bijkomende voordeel dat er geen enkele kabel in de weg zit bij het vouwen of bij het aanpassen van de crankafstand.

Het systeem werkt zo goed dat een bekend merk zoals HP Velotechnik het zelfs als standaard aanbied op het Scorpion gamma. AZUB en KMX bieden het systeem in optie en dan is er nu ICE dat in de Duitse versie ook standaard uitgerust is met DualDrive.

 

Vanaf juni 2017 is SRAM gestopt met de productie van versnellingsnaven om zich meer te richten op derailleur-versnellingen. Een vervanger biedt zich aan in de Sturmey Archer CS-RK3 'dualdrive'.

Friday the 15th. Affiliate Network Reviews Trikers have more fun !
Copyright 2012

©