Trike-Shop @ Spezi 2017

Afdrukken

   

Het is weer voorbij, het jaarlijkse feest voor de ligfietsers dat al meer dan 20 jaar plaats vindt in het Duitse stadje Germersheim. Naar jaarlijkse traditie ook dit jaar weer afgeladen vol met producenten van de meest denkbare en ondenkbare vormen van rijwielen. Alles vindt je hier, behalve de gewone stadsfietsen, mountainbikes en racefietsen. Een verademing.

 

De zon was dit jaar ruimschoots van de partij en een aanwezig, strak windje kon de pret niet bederven. Spezi is geen beurs, ik noem het liever een festival. Er is evenveel te doen om de talloze creaties die bezoekers zelf ten toon stellen buiten de toonzalen dan om de merkvertegenwoordigers zelf. Altijd is er wel iemand die iets speciaal gemaakt heeft van zijn rijwiel en daar gaat men soms echt ver in. Een uiterst creatieve wereld, die van de ligfietsers.

Uiteraard zijn we voor Trike-Shop vooral geïnteresseerd voor wat er op het vlak van trikes te beleven valt. De fabrikanten stellen meestal hun nieuwste creaties voor op Eurobike, maar hier en daar waren toch al sporen te ontdekken van enkele nieuwigheden:

Zowel AZUB, HPVelotechnik als ICE gaan in zee met de Shimano STEPS mid-motor, al of niet gecombineerd met een (automatische) naafversnelling. Meer en meer wordt er gekozen voor de crankmotors daar deze licht, betrouwbaar en goedkoper zijn dan de systemen van GoSwissDrive, Neodrive en BionX die toch wel aardig wat gewicht bij op de schaal brengen. Wel heeft elke fabrikant zijn eigen benadering van de manier van installeren van de STEPS. Zo verkiest AZUB de motor op zijn kop, en in een bepaalde hoek, te monteren daar dit volgens hen een betere ondersteuning van de motor op de frontboom geeft en ook het optimale uit de aandrijving haalt. Het is namelijk zo dat de cranks voor een STEPS bij een trike anders gemonteerd dienen te worden dan bij een bukfiets, daar de krachtbeweging in een andere richting ligt bij een ligfiets dan bij een gewone fiets. HPVelotechnik monteert daarvoor de cranks op de motor in een andere hoek dan voorgeschreven door de fabrikant voor gewone fietsen.

Hieronder de Shimano STEPS gemonteerd op de AZUB Fat-trike. De motor rust hier boven op de bevestiging van de frontboom en is in een schuine hoek geplaatst.

Verder heeft men bij AZUB de Shimano Metrea groep opgenomen in het gamma. Dit maakt het mogelijk om de bekabeling anders te leggen dan gebruikelijk bij AZUB en men geen uitstekende lussen meer heeft bovenaan het stuur. In de praktijk heeft dat zelden of nooit tot problemen geleid, maar het mag gezegd, de nieuwe stuurhendels ogen wel fraaier en de nieuwe vorm van het stuur die men gelijktijdig geïntroduceerd heeft zorgen voor een strakke look. De shifters werken zoals bij een racefiets waarbij geschakeld kan worden met de remhendels.

 

Een nieuwe batterijsteun, voor gebruik bij e-motoren, om de batterij aan het frame te kunnen bevestigen zonder dat men zoals vroeger minstens een low-rider bagagerek moest geïnstalleerd hebben, behoren ook tot de nieuwigheden.

Nog weinig of geen nieuwigheden bij HPVelotechnik. Die wachten meestal met hun nieuwe verwezenlijkingen tot de Eurobike beurs in Friedrichshafen. Er is een nieuwe kleur voor de Scorpion fs26 S-Pedelec trike, een zilver metalic kleur, en het display met de bediening is nu ook verkrijgbaar met plaatsing boven op het uiteinde van het stuur. En daarmee is het voorlopig zowat gezegd.

 

Verder ook hier de introductie van de Shimano STEPS en bij HPVelotechnik wordt die gecombineerd met een Nexus 8 Di2 automatische versnelling. Een aanrader voor wie geen benul heeft van versnellingen of niet graag continue met schakelen bezig is. In het geval van de STEPS - Nexus Di2 combinatie een zegen om het rijbereik hoog te houden. De motor kiest aan de hand van een hele resem factoren de ideale versnelling waardoor het verbruik geoptimaliseerd wordt.

ICE doet wat met kleuren. Vanaf dit jaar zijn de trikes enkel nog in hun reeks-eigen kleur te verkrijgen. Vroeger had men voor de modellen Adventure en Sprint de keuze uit een drietal kleuren. Dit verandert en elk model krijgt nog 1 specifieke kleur toegewezen. Voor de Adventure reeks is dat Sky Blue en voor de Sprint is dat Candy Apple Red. De Sprint X is er in Graphite Black en de Fullfat behoudt zijn Sweet Orange kleur, de VTX blijft in het Polar White. De ICE-labels zijn vanaf nu ook gespoten, weg dus met de klevers uit het verleden. Het resultaat mag gezien worden.

ICE Adventure

ICE Sprint X

 

Ook bij ICE is de Shimano STEPS motor aan het assortiment toegevoegd.

 

KMX heeft haar heel gamma herbekeken en staat voor enkele drastische veranderingen. Het succes-model Venom verdwijnt en maakt plaats voor een fonkelnieuw trike model: de Koyote. Voor het eerst brengt KMX hiermee een vouwbare trike uit, opgebouwd uit een licht en vouwbaar, alu frame. Een zetel met een netbekleding, een vernieuwde hoofdsteun en de verbeterde stuurhendels maken het plaatje compleet. In het verleden bevonden de stuurgrepen zich tussen de voorwielen wat in sommige gevallen tot ongewenste contacten leidde van de handen met de banden. Dat is nu met het nieuwe stuur verleden tijd. De nieuwe trike komt vooraan met 20 duims wielen en achteraan eveneens een 20 duims wiel, tegen de KMX traditie in. Maar de frames van KMX zijn dermate gebouwd dat men eventueel altijd een groter achterwiel kan plaatsen, wat toch voor een mooiere lijn zorgt. Maar smaken verschillen.

Verder kreeg de Cobra X een upgrade in de zin van het nieuwere stuur en een andere kleur dan het Burnt Orange, namelijk zwart.

Het model Typhoon verdwijnt uit het gamma en ook de Tornado krijgt hier en daar wijzigingen. De nieuwe Tornado zou zowat de beide Sportclass modellen moeten vervangen. Goed nieuws voor sommigen is dat de voorwielen van de nieuwe Tornado eveneens 20 duim meten tegenover de 16 duim wielen van vroeger. De velgen zijn in hetzelfde wit gelakt als het frame wat wel een mooiere uitstraling geeft. Ook bij dit frame bestaat de mogelijkheid achteraan een groter wiel te monteren.

 

Voor de rest is SPEZI gewoon een feest voor de ogen. Over 3 hallen verspreid zijn de meest uiteenlopende voertuigen en accessoires te vinden en de nodige enthousiaste toeschouwers om dat lekkers te aanschouwen. Fietsen waarvan het frame uit bamboe gemaakt is, alle mogelijke aandrijfsystemen, de nieuwste ideeën voor e-voertuigen, zonnepanelen, 3 wielers, 4 wielers, velomobielen en e-bikes die meer weg hebben van een moto dan van een fiets. Je komt ogen te kort.

Vooral onder de talloze zelf(ver)bouwers op de buitenlocaties zijn fantastische verwezenlijkingen te zien. Soms te complex om nog te kunnen vatten hoe het allemaal werkt, maar fantastisch om te zien met hoeveel ziel de bouwers eraan gewerkt hebben.

Hier kan je een fotogallerij bekijken over Spezi2017 met ook foto's van de andere tentoongestelde rijwielen. Veel kijkplezier.

Archief gallerijen:

SPEZI 2012

SPEZI 2014

SPEZI 2015

SPEZI 2016

 

Tuesday the 21st. Affiliate Network Reviews Trikers have more fun !
Copyright 2012

©