Smeermiddelen

Afdrukken

 

 

 

 

Trike rijden is plezant. Zo plezant dat we dat het liefst zo lang en zo vlot mogelijk doen. Een van de vereisten om dit te verwezenlijken is smering van de onderdelen van een trike. Maar wat is nu het beste smeermiddel voor mijn trike?

In de loop der jaren zijn reeds vele smeermiddelen de revue gepasseerd en allen beloven ze het beste resultaat. Er bestaan in grote lijnen twee categorieën: de droge en de natte smeermiddelen (dry-lube en wet-lube). Voor een trike is een dry-lube het meest aangewezen. De ketting van een trike loopt door een aantal kettingbuizen om ze te beschermen tegen vuil en zand en om de berijder af te schermen. Daarom is het belangrijk dat een ketting zo "proper" mogelijk blijft. Door gebruik van een wet-lube wordt de ketting "vettig" en blijft er vanalles aan kleven. Hierdoor worden de kettingbuizen ook "gesmeerd" en dat is helemaal niet gewenst. Niets zo frustrerend als een fonkelnieuwe ketting door de kettingbuis halen om ze dan aan het andere eind zwart en vuil als een versleten ketting terug te voorschijn te zien komen. Vandaar een dry-lube als meest aangewezen smeermiddel voor een trike ketting. Een dry-lube brengt een droge smeerfilm aan op de metalen delen waaraan niets blijft plakken. Je moet in theorie wel iets vaker smeren met een dry-lube maar de miserie die men zich bespaart maakt dat wel de moeite waard.

Een uitstekend smeermiddel dat door o.a. HPVelotechnik wordt aangeprezen is ProfiDryLube, een smeermiddel uit de motorcross wereld. Daar is het zeker belangrijk dat niets aan de ketting kleven of gemakkelijk verwijderd kan worden. Zand werkt als schuurpapier op metalen delen.

 Spuitbus 400 ml = €17,90

 

Nog steeds verder op zoek naar het ideale smeermiddel, gemakkelijk in gebruik en vooral doeltreffend wat smering betreft, hebben we Boeshield T-9 ontdekt. Wat is er nu zo speciaal aan T-9 ?

Boeshield T-9 werd zowat 40 jaar geleden ontwikkeld door The BOEING Company. Welbekend als vliegtuigbouwer was Boeing op zoek naar een hoogwaardig anticorrosie/smeermiddel dat langdurige blootstelling aan een corrosieve omgeving zou kunnen weerstaan. 

Onderzoek door Boeing wees uit dat geen van de op dat moment beschikbare Teflon, siliconen of synthetische sprays voldoende presteerde onder de extreme omstandigheden binnen de luchtvaart. Daarom ontwikkelde men in het eigen aerospace laboratorium een nieuw en beter product onder de naam Boeshield T-9.

De unieke formule van T-9, bestaande uit o.a. oplosmiddelen en wax, is dusdanig samengesteld dat deze diep kan doordringen tot in metaalporiën, daar vocht te scheiden van metaal en bestaande corrosie kan stoppen. Bovendien laat T-9 een heldere waxachtige filmlaag achter die watervaste smering geeft en maandenlange corrosiebescherming biedt.

Natuurlijk wilden we een en ander zelf testen voor we de promotie praatjes geloofden. De beste test is dan ook de praktijk en strikt volgens de aanwijzingen van de fabrikant werden een aantal van onze trikes gesmeerd met T-9. De resultaten waren verbluffend! Het eerste wat opvalt na gebruik is de stilte .... De ketting is zoveel stiller geworden en bovendien loopt ze veel soepeler dan ooit er voren. Bij goed gebruik is de ketting helemaal geen vettige troep meer, maar vormt zich inderdaad een fijne waxlaag over het metaal.

Om nog een stapje verder te gaan in het testen van waterbestendigheid hebben we een onderdompeling test gedaan. Een stuk nieuwe ketting werd volledig ontdaan van enig smeermiddel en vervolgens in 3 stukken verknipt. Een stuk werd onbehandeld gelaten, een tweede werd behandeld met het tot nu toe beste smeermiddel ProfiDryLube en het derde stuk werd behandeld met Boeshield T-9. Alle 3 de stukken ketting werden vervolgens in 3 aparte bakjes met water gedaan en afgesloten om geen externe invloeden te laten meespelen. Deze 3 stukken werden gedurende weken en maanden geobserveerd en de resultaten waren, zacht uitgedrukt, verbluffend. Het onbehandelde stuk ketting was volledig verroest, gaande van licht roestig over de tijd naar zware roestvorming. De ProfiDryLube ketting hield het al een heel stuk langer uit voor er sprake was van enige roestvorming, maar na enkele weken begonnen toch ook hier al duidelijke tekenen van roest te verschijnen. De Boeshield T-9 behandelde ketting zag er na weken, zelfs enkele maanden nog steeds niet gecorrodeerd uit. En uit het water gehaald voelde men nog steeds de smerende eigenschappen van T-9. Ongelooflijk !!

 

 

Bovenstaande foto toont de stukken ketting na 4 maanden onderdompeling.

 

Boeshield T-9 is niet het smeermiddel dat je gebruikt om nét voor je gaat fietsen nog snel even je ketting te smeren. Het zou kunnen, maar de bedoeling van Boeshield T-9 is om een droge film over de metalen delen te leggen en die heeft wat tijd nodig om in te dringen en te drogen.

Hoe gebruik je Boeshield T-9 in het algemeen?
Voor een dikke beschermlaag; aanbrengen en laten zitten. T-9 droogt op tot een dikke wax-film.
Voor een dunne beschermlaag; aanbrengen en minimaal 2 uur in het metaal laten doordringen. Daarna het restant met een doek afnemen.

Hoe gebruik je Boeshield T-9 op de fietsketting?
Ketting eerst schoonmaken hoeft niet, maar is wel beter.
T-9 dringt dusdanig diep door tot in alle kleine delen van de ketting dat het eventuele vuil wat daar nog zit alsnog wordt uitgeworpen.
Dit is ook zichtbaar als u de eerste paar keer smeert met T-9.

Druppel T-9 op de ketting, zorg ervoor dat dit voldoende is om volledig in de ketting te kunnen doordringen.
Laat daarna T-9 minimaal 2 uur (bij voorkeur een nachtje) intrekken om volledige penetratie te garanderen.
Hierna met een doek de ketting afnemen en klaar.

Aan de buitenzijde ontstaat een beschermfilm die er niet afspoelt en doordat deze niet plakt ook geen vuil oppakt.

Binnenin de ketting bevindt zich nu de waterafstotende smering die gemiddeld genomen 2 à 3 keer langer meegaat dan een regulier smeermiddel. Top !!

Dringt dieper door.
T-9 blijft lang genoeg vloeibaar om zelfs tot in metaalspleten of samengestelde bewegende onderdelen door te dringen. Daar laat scheidt het vocht van metaal en laat het een beschermende wax-film achter die smeert en beschermt, dit alles zonder de onderdelen uit elkaar te hoeven halen.

Volledig waterbestendig. T-9 droogt op tot een heldere, wax-achtige filmlaag die er in de modder of regen niet afspoelt. Zand en vuil spoel je eraf, maar T-9 niet.

Langdurige bescherming. T-9 aanbrengen op een willekeurig metalen oppervlak of onderdeel en laten drogen. Indien gewenst het residu wegvegen met een doek. Deze simpele handeling biedt een dunne, langdurige, watervaste bescherming. Maand na maand en kilometer na kilometer.

 

Boeshield T-9 is verkrijgbaar in verschillende verpakkingen:

 

 

Spuitbus 118 ml. = €15,95

Druppelfles 118 ml. = €15,95

Druppelfles 29 ml. = €6,95

 

Boeshield T-9 technisch

Ruimtevaart technologie.
T-9 is ontwikkeld door wereldwijd marktleider in de luchtvaartindustrie, The Boeing Company, uit eigen behoefte naar een product voor hoogwaardige langdurige metaalbescherming en smering.
De unieke formule van vloeibare oplosmiddelen en paraffine wax is dusdanig ontworpen dat het zelfs tot in metaalspleten kan binnendringen om daar vocht van metaal te scheiden, lichte corrosie kan oplossen en een heldere wax-achtige filmlaag achterlaat voor een langdurige bescherming. Zonder gebruik te maken van Teflon, silicone, HFK, aceton of MEK.

Stabiel en veilig.
T-9 tast geen verf, plastic, rubber, fiberglas of vinyl aan. Het wordt gebruikt op motoren, bedrading, connectoren en elektronica. T-9 is niet-geleidend en zal geen kortsluiting veroorzaken op de elektronica. Om motoren te beschermen, aanbrengen als de motor nog warm is, maar niet meer draait. Eerst uitzetten dus.  Minimaal een paar uur wachten met starten, zodat T-9 volledig kan doordringen en het drijfgas geheel kan verdampen.

 

 

 

Wednesday the 20th. Affiliate Network Reviews Trikers have more fun !
Copyright 2012

©