Veltop Recumbent review

Afdrukken

 

Het weer in Belgïe is niet altijd wat we wensen. Desondanks zouden we toch onze trike willen nemen en de elementen trotseren. Maar moet dat daarom gepaard gaan met lijden, afzien? Niet als we slim gebruik maken van de middelen die speciaal ontwikkeld werden om het leven van ons, trikers, aangenamer te maken. In onze lijst van accessoires vindt u o.a. de Streamer terug én het systeem wat ontwikkeld werd door de Franse firma Veltop. Onbekend is onbemind dachten wij en dus hoog tijd voor een review.

Veltop heeft met haar systeem geprobeerd een oplossing te vinden tegen de weerselementen die soms het fietsplezier kunnen vergallen. Ze hebben niet gekozen voor een volledig gesloten systeem, zoals bij de Velomobiels, maar eerder een overkapping die open is aan de zijkanten en die volledig naar wens aangepast kan worden. Licht en compact.

De Veltop bestaat in uitvoeringen voor verschillende voertuigen: van gewone fietsen, driewielige fietsen, zowat op alle ligfietsen en trikes, en elektrische scooters voor personen met een verminderde mobiliteit. Maar waar ònze interesse naar uitging was de versie voor de trikes natuurlijk.

Het Veltop systeem bestaat uit een windscherm, een overkapping op 2 flexibele bogen en flankbeschermers. Het windscherm, opgedeeld in 2 delen die afzonderlijk van en naar elkaar toe kunnen bewogen worden, beschermt tegen de wind en regen maar laat toch toe dat je de luchtstroom naar wens kan aanpassen. Volledig dicht en zo de luchtstroom afleiden, of gedeeltelijk open om de luchtstroom naar binnen te laten, eventueel voor verkoeling. Het volledig systeem van overkapping is eenvoudig en snel op te vouwen in een tasje op het achtereinde van de trike of volledig te verwijderen. Het windscherm wordt op de voorzijde van de trapbuis geïnstalleerd met een speciale adapter naargelang het model trike, met of zonder derailleur-bevestigingsbuis of niet.

Wij hebben het systeem getest op een AZUB TriCon. Ons testexemplaar van de Veltop had een lichtgele kleur met zwarte flanken, en dat misstond niet op de gitzwarte TriCon. De montage verliep verrassend eenvoudig en meer dan een (meegeleverd) inbussleuteltje en een 10 mm moersleutel (niet meegeleverd) had je niet nodig voor de montage. Een stap voor stap instructie in kleur werd bijgeleverd, al vond ik persoonlijk dat de afbeeldingen erop best wat groter mochten. Eerste stap was de installatie van de achterbevestiging van het systeem.

 

Ook hier weer een verschillende adapter voor elk type trike - met of zonder bagagedrager. Wij installeerden het systeem voor de bagagedrager. De adapter moet d.m.v. twee platen, die verbonden zijn met drie bouten en moeren, op de bagagedrager geklemd worden. Alhoewel stevig gepoederlakt vonden we het toch veiliger, voor zowel de adapter als de bagagedrager, om een rubberen strip tussen de adapter en de bagagedrager te plaatsen. Met een stevig klicksysteem werd vervolgens het kleine pakje met de overkapping op de adapter geklikt.

Volgende stap was het plaatsen van de adapter voor het windscherm.

 

Vermits de TriCon een derailleurtube heeft werd hierop een beugel vastgeklemd met vier bouten en moeren. Ook hier hebben we een rubberen strip gebruikt uit voorzorg. De adapter werd op zijn beurt hierop vastgeschroefd met vier bouten en moeren.

Vervolgens werd het onderste buizenframe van het windscherm hierop vastgemaakt met twee klemmen. Daarop werd het bovendeel van het windscherm in het buisframe van het onderscherm geschoven en vastgeklemd met twee draaiknoppen. Het scherm is van het fabriek uit goed met folies beschermd tegen krassen zowel aan de binnen als aan de buitenzijde. Om het scherm doorzichtig te maken moeten deze natuurlijk verwijderd worden. Het scherm is glashelder en stevig en gemaakt van een soort slagvast plastic. Het zicht is goed en helder, enkel zijn hier en daar wat lichte vervormingen te merken, wat vermoedelijk te maken heeft met het productieproces van het plastic. Ik weet niet of alle schermen deze kenmerken hebben of enkel ons testexemplaar. Maar de algemene zichtbaarheid is kortaf goed te noemen. Op de foto's is de beschermfolie nog niet verwijderd.

De volgende stap in de montage was het aanbrengen van de flexibele bogen voor de overkapping. Deze lichtgewicht bogen worden, zoals bij lichtgewicht tentjes bestaande uit delen die verbonden zijn met elastiek, in elkaar gestoken en vervolgens opgespannen tussen de achteradapter en de speciale uitsparingen in het windscherm.

Het enige wat dan nog rest is het achterpakketje openmaken (velcro) en het dakzeil over de bogen naar voren schuiven en aan de bovenzijde van het windscherm d.m.v. velcro-strips vastmaken. Nu resten nog de flanken, die uit een soepel transparant plastic vervaardigd zijn zoals bij tenten. Hierin worden aan één zijde weer bogen ingestoken die, net zoals bij het dak, tussen voor-en achterzijde gespannen worden. Door middel van een lange ritssluiting wordt de flanken aan het dak verbonden en met een strip velcro aan de zijkanten van het scherm. Klaar is kees.

Op bovenstaande foto is goed het verschil te zien tussen het bovenstuk van het windscherm zonder beschermfolie en het onderste deel waar de beschermfolie nog niet verwijderd is.

Visueel is het systeem een echte eyecatcher en door de felgeel/zwarte kleur zeker veilig in het verkeer. Verder zijn op meerdere plaatsen reflecterende accenten aangebracht die de zichtbaarheid in het duister aanzienlijk verhogen. Is de geel/zwart combinatie niet uw ding dan is de overkapping nog in verschillende andere kleurcombinaties te verkrijgen.

Het instappen vergt een zekere behendigheid, zeker met de zijflanken gemonteerd, maar eens men de truk beet heeft gaat alles redelijk vlot. Dit zal ook varieren van trike tot trike, en van berijder tot berijder natuurlijk. Het geeft een zeker knus tentgevoel eens je 'onder zeil' bent. Ook het zicht rondom is voldoende. Met de flanken opgerold natuurlijk nog beter.

Het fijne aan het systeem is dat het moduleerbaar is. Het windscherm zowel als de overkapping kunnen los van elkaar gebruikt worden. Op een zonovergoten dag of een trektocht door de woestijn (dromen mag) kan je de overkapping gebruiken zonder het windscherm, voor bescherming tegen de zon. Het windscherm afzonderlijk kan dan weer gebruikt worden om de wind af te leiden en de luchtweerstand te verminderen en kan in verschillende standen en hoeken geplaatst worden. Toen we met de test begonnen had het aanhoudende regenweer net plaats gemaakt voor de zon en hebben we het systeem nog niet in regenweer kunnen testen. De overkapping biedt een uitstekende bescherming tegen de zon en het felle licht en houdt je hoofd koel en beschermd tegen een zonnesteek. Ook kan je als een echte cabrio het zeil geheel of gedeeltelijk naar achter schuiven en terug opbergen in het tasje op de achteradapter. Voor de flanken en bogen is een extra buisvormig zakje voozien dat eveneens d.m.v velcro op de achtertas kunnen bevestigd worden. Zo heb je je bescherming altijd binnen handbereik en in een mum van tijd ter beschikking.

Veel alternatieven voor de Veltop zijn er niet echt, maar Veltop doet wat het beoogt en dat is een bescherming bieden tegen de weerselementen. Zo vlug als we het systeem bij slecht weer hebben getest zal hierover uitvoerig verslag gebracht worden. Tot dan gaan we genieten van de zon.

 

Wednesday the 20th. Affiliate Network Reviews Trikers have more fun !
Copyright 2012

©