U vindt hier een woordje uitleg over het aanbod aan accessoires die het gebruik van trikes nog aangenamer kunnen maken.

Schwalbe Big Ben en Little Big Ben

De Big Apple krijgt een broer. Het comfort is gelijk maar het profiel en ook de optiek zijn duidelijk nog meer aanwezig. Het design is ons zo goed bevallen dat we het ook naar een “normale” bandafmeting hebben omgezet. Omdat 40 mm bandbreedte natuurlijk niet “big” is, heet deze band de Little Big Ben. Ook in de vintage kleuren crème, bruin en grijs verkrijgbaar.

Met ECE-R75 keurmerk voor snelle E-bikes
(55-406, 55-507, 55-559, 60-559, 55-622)

Smeermiddelen

 

 

 

 

Trike rijden is plezant. Zo plezant dat we dat het liefst zo lang en zo vlot mogelijk doen. Een van de vereisten om dit te verwezenlijken is smering van de onderdelen van een trike. Maar wat is nu het beste smeermiddel voor mijn trike?

In de loop der jaren zijn reeds vele smeermiddelen de revue gepasseerd en allen beloven ze het beste resultaat. Er bestaan in grote lijnen twee categorieën: de droge en de natte smeermiddelen (dry-lube en wet-lube). Voor een trike is een dry-lube het meest aangewezen. De ketting van een trike loopt door een aantal kettingbuizen om ze te beschermen tegen vuil en zand en om de berijder af te schermen. Daarom is het belangrijk dat een ketting zo "proper" mogelijk blijft. Door gebruik van een wet-lube wordt de ketting "vettig" en blijft er vanalles aan kleven. Hierdoor worden de kettingbuizen ook "gesmeerd" en dat is helemaal niet gewenst. Niets zo frustrerend als een fonkelnieuwe ketting door de kettingbuis halen om ze dan aan het andere eind zwart en vuil als een versleten ketting terug te voorschijn te zien komen. Vandaar een dry-lube als meest aangewezen smeermiddel voor een trike ketting. Een dry-lube brengt een droge smeerfilm aan op de metalen delen waaraan niets blijft plakken. Je moet in theorie wel iets vaker smeren met een dry-lube maar de miserie die men zich bespaart maakt dat wel de moeite waard.

Een uitstekend smeermiddel dat door o.a. HPVelotechnik wordt aangeprezen is ProfiDryLube, een smeermiddel uit de motorcross wereld. Daar is het zeker belangrijk dat niets aan de ketting kleven of gemakkelijk verwijderd kan worden. Zand werkt als schuurpapier op metalen delen.

 Spuitbus 400 ml = €17,90

 

Nog steeds verder op zoek naar het ideale smeermiddel, gemakkelijk in gebruik en vooral doeltreffend wat smering betreft, hebben we Boeshield T-9 ontdekt. Wat is er nu zo speciaal aan T-9 ?

Boeshield T-9 werd zowat 40 jaar geleden ontwikkeld door The BOEING Company. Welbekend als vliegtuigbouwer was Boeing op zoek naar een hoogwaardig anticorrosie/smeermiddel dat langdurige blootstelling aan een corrosieve omgeving zou kunnen weerstaan. 

Onderzoek door Boeing wees uit dat geen van de op dat moment beschikbare Teflon, siliconen of synthetische sprays voldoende presteerde onder de extreme omstandigheden binnen de luchtvaart. Daarom ontwikkelde men in het eigen aerospace laboratorium een nieuw en beter product onder de naam Boeshield T-9.

De unieke formule van T-9, bestaande uit o.a. oplosmiddelen en wax, is dusdanig samengesteld dat deze diep kan doordringen tot in metaalporiën, daar vocht te scheiden van metaal en bestaande corrosie kan stoppen. Bovendien laat T-9 een heldere waxachtige filmlaag achter die watervaste smering geeft en maandenlange corrosiebescherming biedt.

Natuurlijk wilden we een en ander zelf testen voor we de promotie praatjes geloofden. De beste test is dan ook de praktijk en strikt volgens de aanwijzingen van de fabrikant werden een aantal van onze trikes gesmeerd met T-9. De resultaten waren verbluffend! Het eerste wat opvalt na gebruik is de stilte .... De ketting is zoveel stiller geworden en bovendien loopt ze veel soepeler dan ooit er voren. Bij goed gebruik is de ketting helemaal geen vettige troep meer, maar vormt zich inderdaad een fijne waxlaag over het metaal.

Om nog een stapje verder te gaan in het testen van waterbestendigheid hebben we een onderdompeling test gedaan. Een stuk nieuwe ketting werd volledig ontdaan van enig smeermiddel en vervolgens in 3 stukken verknipt. Een stuk werd onbehandeld gelaten, een tweede werd behandeld met het tot nu toe beste smeermiddel ProfiDryLube en het derde stuk werd behandeld met Boeshield T-9. Alle 3 de stukken ketting werden vervolgens in 3 aparte bakjes met water gedaan en afgesloten om geen externe invloeden te laten meespelen. Deze 3 stukken werden gedurende weken en maanden geobserveerd en de resultaten waren, zacht uitgedrukt, verbluffend. Het onbehandelde stuk ketting was volledig verroest, gaande van licht roestig over de tijd naar zware roestvorming. De ProfiDryLube ketting hield het al een heel stuk langer uit voor er sprake was van enige roestvorming, maar na enkele weken begonnen toch ook hier al duidelijke tekenen van roest te verschijnen. De Boeshield T-9 behandelde ketting zag er na weken, zelfs enkele maanden nog steeds niet gecorrodeerd uit. En uit het water gehaald voelde men nog steeds de smerende eigenschappen van T-9. Ongelooflijk !!

 

 

Bovenstaande foto toont de stukken ketting na 4 maanden onderdompeling.

 

Boeshield T-9 is niet het smeermiddel dat je gebruikt om nét voor je gaat fietsen nog snel even je ketting te smeren. Het zou kunnen, maar de bedoeling van Boeshield T-9 is om een droge film over de metalen delen te leggen en die heeft wat tijd nodig om in te dringen en te drogen.

Hoe gebruik je Boeshield T-9 in het algemeen?
Voor een dikke beschermlaag; aanbrengen en laten zitten. T-9 droogt op tot een dikke wax-film.
Voor een dunne beschermlaag; aanbrengen en minimaal 2 uur in het metaal laten doordringen. Daarna het restant met een doek afnemen.

Hoe gebruik je Boeshield T-9 op de fietsketting?
Ketting eerst schoonmaken hoeft niet, maar is wel beter.
T-9 dringt dusdanig diep door tot in alle kleine delen van de ketting dat het eventuele vuil wat daar nog zit alsnog wordt uitgeworpen.
Dit is ook zichtbaar als u de eerste paar keer smeert met T-9.

Druppel T-9 op de ketting, zorg ervoor dat dit voldoende is om volledig in de ketting te kunnen doordringen.
Laat daarna T-9 minimaal 2 uur (bij voorkeur een nachtje) intrekken om volledige penetratie te garanderen.
Hierna met een doek de ketting afnemen en klaar.

Aan de buitenzijde ontstaat een beschermfilm die er niet afspoelt en doordat deze niet plakt ook geen vuil oppakt.

Binnenin de ketting bevindt zich nu de waterafstotende smering die gemiddeld genomen 2 à 3 keer langer meegaat dan een regulier smeermiddel. Top !!

Dringt dieper door.
T-9 blijft lang genoeg vloeibaar om zelfs tot in metaalspleten of samengestelde bewegende onderdelen door te dringen. Daar laat scheidt het vocht van metaal en laat het een beschermende wax-film achter die smeert en beschermt, dit alles zonder de onderdelen uit elkaar te hoeven halen.

Volledig waterbestendig. T-9 droogt op tot een heldere, wax-achtige filmlaag die er in de modder of regen niet afspoelt. Zand en vuil spoel je eraf, maar T-9 niet.

Langdurige bescherming. T-9 aanbrengen op een willekeurig metalen oppervlak of onderdeel en laten drogen. Indien gewenst het residu wegvegen met een doek. Deze simpele handeling biedt een dunne, langdurige, watervaste bescherming. Maand na maand en kilometer na kilometer.

 

Boeshield T-9 is verkrijgbaar in verschillende verpakkingen:

 

 

Spuitbus 118 ml. = €15,95

Druppelfles 118 ml. = €15,95

Druppelfles 29 ml. = €6,95

 

Boeshield T-9 technisch

Ruimtevaart technologie.
T-9 is ontwikkeld door wereldwijd marktleider in de luchtvaartindustrie, The Boeing Company, uit eigen behoefte naar een product voor hoogwaardige langdurige metaalbescherming en smering.
De unieke formule van vloeibare oplosmiddelen en paraffine wax is dusdanig ontworpen dat het zelfs tot in metaalspleten kan binnendringen om daar vocht van metaal te scheiden, lichte corrosie kan oplossen en een heldere wax-achtige filmlaag achterlaat voor een langdurige bescherming. Zonder gebruik te maken van Teflon, silicone, HFK, aceton of MEK.

Stabiel en veilig.
T-9 tast geen verf, plastic, rubber, fiberglas of vinyl aan. Het wordt gebruikt op motoren, bedrading, connectoren en elektronica. T-9 is niet-geleidend en zal geen kortsluiting veroorzaken op de elektronica. Om motoren te beschermen, aanbrengen als de motor nog warm is, maar niet meer draait. Eerst uitzetten dus.  Minimaal een paar uur wachten met starten, zodat T-9 volledig kan doordringen en het drijfgas geheel kan verdampen.

 

 

 

Schwalbe Big Apple Plus

BIG APPLE PLUS - Nieuw 2013

Nu ook balloonbikecomfort met de extra betrouwbare 3 mm dikke GreenGuard anti-leklaag.

Radical Design fietstassen bij Trike-Shop

Vanaf dit jaar is het volledige gamma fietstassen van Radical Design, de bekende fabrikant van (fiets)tassen uit Nederland, verkrijgbaar bij Trike-Shop. We hebben steeds een beperkt aanbod in voorraad. Weet je niet goed welke tassen geschikt zijn voor jouw type (lig)fiets, klik dan hier voor een bezoek aan de website van de fabrikant. Klik op het type (lig)fiets dat je hebt en kijk, daar is een lijst met alle geschikte tassen. Handig. Even het nummer/model noteren en bestellen bij Trike-Shop.

Een model dat bijna voor alle types trikes geschikt is is de Banana Racer. De nieuwe Banana Racer zijtassenset is Omnifit en dus passend op alle soorten schaal- en gaaszittingen. De Racers hebben geen bagagedrager nodig, ze hangen volledig aan het zitje. Een goed alternatief, wanneer je fiets geen ruimte biedt voor een toptas. Met schuimversteviging en gaasvakjes. Een set bestaat uit een linker- en een rechtertas. Omnifit, dus passend op alle soorten gaas- en schaalzittingen, verkijgbaar in 5 kleuren. 

Dit type hebben we dan ook meestal in voorraad. Bel of mail even voor de actuele prijs.

 

Trike transporthoes

Als u een vouwbare Trike hebt, is dit vast iets voor u. Deze transporthoes, die opgevouwen een klein pakketje is en makkelijk in uw fietstas past, herbergt gemakkelijk vrijwel alle merken vouwbare Trikes. Hebt u een stuk gefietst en wilt u terug met openbaar vervoer of moet een modderige Trike in de schone auto gelegd, de Trike-transporthoes biedt uitkomst. De meegeleverde verstelbare schouderband gaat via gleuven de tas in en wordt direct aan het trikeframe bevestigd, waardoor de stof tijdens het dragen niet belast wordt door het gewicht van de Trike. Diverse vakken met ritssluiting bieden plaats aan wielen, trappers of andere onderdelen.

Maten: 115x93x30cm, gewicht 1240 gram

Deze tas is enkel op bestelling verkrijgbaar.

 

Schwalbe Big Apple

Luchtvering direct ingebouwd. Met de Big Apple begon tien jaar geleden de trend balloonbike: comfortabel fietsen zonder kostbare veertechnieken. Luchtkussen banden worden gebruikt als natuurlijke vering. Met ca. 2 bar rolt een balloonbike wonderbaarlijk licht en met volledige veerwerking. Een normale band met een breedte van 37 mm moet tot 4 bar keihard opgepompt worden om vergelijkbaar goed te rollen.

AirZound @ Trike-Shop

   

HP Velotechnik en Trike-Shop brengen de luchthoorn Airzound naar Europa. Voor het stadsverkeer of off-road-fietsen - het is een belangrijk veiligheidsaccessoire voor op je trike (of andere fiets).

Lees meer: AirZound @ Trike-Shop

Schwalbe Marathon Winter

Voor de veiligste rit. De Marathon Winter geeft volle controle op spiegelgladde straten. Zelfs extreme bochten en heftige remmanoeuvres zijn goed beheersbaar. Bij een minimale bandenspanning hebben de spikes de beste grip. Maximale druk reduceert het rolgeluid op straat.

 

FAQ

Kan men met Spikes ook op een gewone weg rijden?
Helemaal geen probleem. Maar als er weinig sneeuw ligt of als er helemaal geen sneeuw ligt dan zullen de banden wat geruis veroorzaken.

En je glijdt niet weg?
Nee. De spikes “klauwen” zich ook erg goed in een normaal asfaltwegdek vast. Zelfs zeer snelle bochten zijn geen probleem.

Zijn spikes niet verboden?
Bij fietsbanden zijn spikes geen probleem. In sommige landen zijn spikes voor auto’s verboden omdat ze het wegdek beschadigen. Snelle E-bikes vallen echter onder motorvoertuigen.

Moet je deze banden inrijden?
Om het behoud van de spikes te waarborgen moet de band ca. 40 kilometer op asfalt ingereden worden. Vermijd hierbij heftig versnellen en afremmen.

Hoe lang gaat een spike mee?
Alle Schwalbe spikes hebben een kern uit extreem slijtvast hardmetaal (wolfram carbide). Hiermee kan men een paar duizend kilometer fietsen. Dat de hoeken zich “afronden” en de spikes iets dieper drukken is normaal.

Als er spikes verloren gaan kunnen die dan vervangen worden?
Ja, wij bieden nu een set met reserve spikes inclusief gereedschap aan.

Wanneer bereiken deze banden hun grens?
In diepe sneeuw helpen ook spikes niet meer.

Bij ons ligt er haast nooit sneeuw. Hoe kan ik mijn spikes toch zinvol benutten?
Het beste is als je de banden op een tweede fiets kunt monteren. ’s Morgens beslis je, afhankelijk van het weer voor de juiste fiets. Bij spiegelgladde wegen, als zelfs auto’s heel voorzichtig rijden, geeft het een geweldig gevoel om op spikes de volle controle te hebben.

VELTOP weatherprotection

 

De Veltop Recumbent is de totaaloplossing voor trikers die te maken krijgen met diverse weersomstandigheden.

Lees meer: VELTOP weatherprotection

Schwalbe Tryker

De eerste band speciaal voor de velomobiel. De bandconstructie en het profielcontour zijn op de speciale eisen van meersporige voertuigen afgestemd. De belasting op de banden is bij velomobielen en ligfietsen compleet anders dan bij (éénsporige) fietsen. Desondanks moeten de banden licht en snel zijn, want de aandrijving vindt plaatst door middel van spierkracht en moet zo effectief mogelijk zijn. Massieve banden voor motorvoertuigen zijn geen optie. De Tryker neemt de uitdaging aan - minimale rolweerstand en een lange levensduur voor de ligfiets. Met ECE-R75 keurmerk voor de snellere E-bikes.

 

Schwalbe Marathon Plus

De onplatbare !! De Schwalbe Marathon Plus band.

Een lekke band hoort tot het verleden. De SmartGuard anti-leklaag uit een hoogelastisch, speciaal caoutchouc is bijzonder sterk. Deze laag biedt ingereden scherpe voorwerpen zoals b.v. glasscherven en kleine steentjes een constante weerstand. Zelfs een ingereden punaise kan deze beschermlaag niet doordringen. De SmartGuard lekbeschermingslaag heeft vrijwel geen invloed op de rolweerstand. De Marathon Plus "loopt" net zo licht als een band zonder lekbescherming!

 Volledig uitsluiten kan men een lekke band nooit. Maar tegen de typische veroorzakers van een lekke band zoals glasscherven of scherpe steentjes bent u in ieder geval met de fietsbanden uit de Marathon Plus serie het best beschermd. Gebruik bij de Marathon Plus beslist een manometer voor het instellen van de bandenspanning. Door de bijzondere opbouw van de band is een bandenspanningtest met de duimen beslist ontoereikend.

Blinker Handschoen @ Trike-Shop

 

Trike-Shop is trots om een van de laatste nieuwigheden op het gebied van fietsaccessoires voor te stellen: de Blinker fietshandschoen. Deze uitvinding vult een gat in het aanbod van artikelen die de veiligheid in het verkeer voor fietsers verhogen.

Lees meer: Blinker Handschoen @ Trike-Shop

Streamer Windscherm

Zou u graag sneller en verder gaan met minder luchtweerstand? Warm en droog blijven bij slechte weersomstandigheden?

Een ligfiets heeft al een aerodynamisch voordeel, maar het kan nog beter met een Streamer Windshield.

Nu steeds enkele exemplaren in stock! Dus geen wachttijden en verzendkosten! (zolang de voorraad strekt)

Lees meer: Streamer Windscherm

Trike Flags @ Trike-Shop

  

Wat zijn Trike Flags? Of misschien algemeen beter gekend als BikeFlags? En wat onderscheidt BikeFlags van andere fietsvlaggen?

Lees meer: Trike Flags @ Trike-Shop

Subcategorieën

Friday the 15th. Affiliate Network Reviews Trikers have more fun !
Copyright 2012

©