Trike-Shop

AZUB Nieuwigheden 2015

Afdrukken

Het aantal veranderingen en nieuwigheden bij AZUB, het gekende merk met thuisbasis Tsjechië, in 2015 is groter dan ooit ervoren. Na drie jaar TriCon en T-Tris trikes te hebben gebouwd besloot men bij AZUB een volgende stap te nemen.

Om te beginnen werden de trike-frames onder handen genomen waardoor meer variatie ontstond. Een van de beslissingen die consumenten in het verleden dienden te maken was de keuze tussen een vast of een vouwbaar/geveerd frame. Alle trikes zijn vanaf nu verkrijgbaar in een snel opvouwbare versie, met een nieuw ontworpen vouwscharnier, of in een basisversie met een (weliswaar deelbaar) vast frame. (Deze basisversie van het frame zal deelbaar zijn voor transport, maar je hebt er dan wel een paar inbussleutels voor nodig).

Mede hierdoor kom je op een groter aantal mogelijke combinaties waarbij men zich de vraag dient te stellen:

  1. vast frame of frame met vering
  2. 20 of 26 duims achterwiel
  3. vouwbaar of deelbaar frame

Ja, u heeft het wel degelijk goed gelezen: de keuze 20 of 26 duim achterwiel, want vanaf dit jaar biedt AZUB zowel de TriCon als de T-Tris met een 26 duims achterwiel. Dit is wel de meest opmerkelijke verandering. Er werd veel tijd besteed aan het ontwerp en het testen van de nieuwe prototypes. Als eindresultaat verkreeg men een combinatie van de fantastische stuur eigenschappen van de 20 duims modellen met de voordelen van een 26 duims achterwiel. Beide 26'ers zij beschikbaar zijn vanaf maart 2015. BELANGRIJK: Orders geplaatst voor tussen 1 oktober 2015 en eind januari 2016 kunnen meegenieten van de WINTERKORTING van 5% aangeboden door AZUB.

 

Nieuw vouwscharnier:

Na 3 jaar gebruik gemaakt te hebben van het huidige vouwscharnier heeft men bij AZUB besloten om het systeem te vernieuwen. Het vouwscharnier werd volledig hertekend om het nog gebruiksvriendelijker en duurzamer te maken, met meer precieze bediening, makkelijk onderhoud en als voornaamste nieuwigheid de mogelijkheid om het volledig te vervangen indien nodig. Het scharnier maakt niet langer deel uit van het frame maar is een apart onderdeel dat geplaatst wordt tussen het voorste en achterste deel van het frame. Dit biedt vele voordelen:

  • het scharnier kan vervaardigd worden uit 7075 aluminium welk sterker is dan om het even welk lasbaar materiaal.
  • hierdoor kan het ook hard geanodizeerd worden in plaats van gepoederlakt. De onderdelen kunnen met de uiterste precisie vervaardigd worden. Deze oppervlakte behandeling is gekend voor het verbeteren van de mechanische weerstand, maar men is er nog verder in gegaan door alle delen te voorzien van de Teflon hardcoat. Deze methode, meestal toegepast in de wapenindustrie, biedt een optimale oppervlakte bescherming en minimaliseert wrijving. Het frame kan hierdoor ook beter aan torsiekrachten weerstaan.
  • een grotere diameter, een langere scharnier-as die rust om onderhoudsvrije lagers verbeteren de stevigheid.
  • Het scharnier heeft een XXL snelsluiting geplaatst aan de bovenzijde van het frame voor betere bereikbaarheid. Dit maakt het vouwen en ontvouwen veel gemakkelijker. Het scharnier kan eenvoudig afgesteld worden met een inbussleutel.
  • ....en als niet onbelangrijk voordeel van het nieuwe scharniersysteem: het is perfect mogelijk om het scharnier te verwijderen en het voorste en achterste deel van het frame aan elkaar te bevestigen met enkele bouten voor extreem gebruik.

 

Deelbaar frame wordt de nieuwe standaard.

Alle AZUB trikes zijn vanaf nu standaard verkrijgbaar zijn met een deelbaar frame en zonder de vouwbare stuurhendels. Door het nieuwe vouwmechanisme ontstaat de mogelijkheid om de vouw-kit (scharnier en vouwbare stuurhendels) als een upgrade te plaatsen. Consumenten die geen behoefte hebben aan een vouwbare trike krijgen zo de kans om voor een lichtere en goedkopere trike te kiezen. Om hem toch nog te delen voor transport volstaan 2 inbussleutels en een vijftal minuten tijd. Achteraf kan je indien de behoefte ervoor is, nog steeds een upgrade doen naar een vouwbare trike. Een uitstekende zet van de designers van AZUB.

SyntaceX-12 as voor TriCon 26

Een zwakke zijwaartse stijfheid is soms een probleem bij trikes met een 26 duims achterwiel. Dit wordt veroorzaakt door de geringere stijfheid van een 26 duims wiel (t.o.v. een 20 duims wiel) en de geringere stijfheid van de langere achtervork. AZUB lost dit op door gebruik te maken van bredere hub en het gepatenteerde Syntace X-12 as-systeem, welk men vaak terugvindt op high-end mountain bikes. Het blijft echter voor de consument mogelijk om de TRiCon 26 te bestellen met hub-versnellingen of een motor met de standaard 135mm brede hubs.

 

 

TriCon en T-Tris met dezelfde componenten.

In het verleden was de TRIcon standaard uitgerust met high-end velgen en snelsluitingen op de wielen. Om de consument meer keuzemogelijkheden te bieden komen zowel de T-Tris als de TRIcon vanaf nu standaard met de befaamde Remerx Grand Hill velgen en een vaste as. De vaste assen ondergingen eveneens aanpassingen en zien er nu niet alleen nog beter uit maar zijn ook gemakkelijker te monteren. Vanaf nu zal het mogelijk zijn om wielen te bestellen met QR (Quick Release of snelsluitingen) assen en/of de lichtere en mooie Remerx Power Strong velgen als upgrade. Deze upgrades zijn ook ter beschikking zijn voor trikes met schijfremmen.

Alle trikes worden uitgerust met de mogelijkheid om achteraan schijfremmen te monteren als parkeerrem.

Belangrijk: de achterschijfrem dient enkel als parkeerrem gebruikt te worden!

Glanzend als standaard in de kleurenkeuze.

Een van de meest zichtbare veranderingen is de verandering van licht matte kleuren naar meer glanzende kleuren. De matte afwerking is nog steeds beschikbaar via de Colorshop.

Pink en Beige zijn verdwenen uit de lijst van standaard kleuren en Olive Green wordt vervangen door Stone Grey. Er is ook een kleine verandering in de standaard rode kleur. RAL 3020 komt in de plaats van RAL 3000. RAL 5012 zal door het leven gaan als Light Blue, RAL 6018 als Light Green.

Shimano XT componenten.

Voortaan zullen 10 speed XT componenten gebruikt worden i.p.v. 9 speed. Een FCM-551 48/36/26 crankstel met geïntegreerde as wordt standaard toegepast op alle bikes en trikes met een 26' achterwiel en XT componenten. Een Shimano FC-R563 52/39/30 crankstel met geïntegreerde as en Alligt 52 tanden tandwiel met geïntegreerde kettingbeschermer zijn standaard op de trikes met 20' achterwiel.

Andere veranderingen in de componenten:

Componenten upgrades zijn voortaan mogelijk bij alle basis trike set-ups. Het Black Driveline Durabi 52/42/30 crankstel, welke tot nu gebruikt werd bij de trikes uitgerust met Deore componenten, zal voortaan ook standaard zijn voor Alivio set-ups.

Shimano Tiagra FDR-443 front derailleurs komen nu op alle crankstellen met 52 tanden kettingwielen waardoor een vlotter schakelen en eenvoudiger afstellen mogelijk wordt. Shimano XT V-brakes komen met XT remgrepen. Magura MT2 hydraulische remmen zijn door Tektro Auriga hydraulische remmen vervangen geworden.

Als laatste nieuwigheid worden de Big Apple Plus banden aangeboden voor 20' en 26' wielen en is het elektronisch Di2 schakelsysteem beschikbaar voor de Shimano Alfine 11 naafversnelling.

U ziet dat men bij AZUB een serieuze inspanning gedaan heeft om de consumenten meer mogelijkheden te bieden bij de samenstelling van hun gewenste trike.

 

 

 

 

Tuesday the 21st. Affiliate Network Reviews Trikers have more fun !
Copyright 2012

©